BSC, OGSM, OKR, KPI… Johtamisen viitekehykset voivat kuulostaa kryptisiltä kirjainyhdistelmiltä, mutta näiden avulla on kehitetty myös Meitaa ja saavutettu onnistumisia. Mitä nämä konkreettisesti tarkoittavat ja miten ne ovat näkyneet meitalaisten arjessa?
Strategiatyössä liikkeelle OGSM-mallin avulla
Meitan ensimmäiset strategiat toteutettiin OGSM-mallin periaatteilla, jossa määritellään Objectives (Visio), Goals (tavoitteet), Strategies (Strategiat) sekä Measures (mittarit). Malli on ohjannut miettimään yhtiön tavoitteita, keinoja niihin pääsemiseksi, mittareita kertomaan onnistumisesta sekä tiivistämään tämän kaiken yhden sivun näkymään. Tämä tiivistetty näkymä ja keskeiset tavoitteet ovat todennäköisesti jääneet suurimmalle osalle meitalaisista mieleen — jos ei ihan koko sisällön kera, muistissa on varmasti ainakin strategian viestinnän tueksi toteutettu piirroskuva aurinkoiselta saarelta surffausaaltoineen. Surffausaaltojen kuvaamiin tavoitteisiin on lisäksi kullekin vuodelle toteutettu toimintasuunnitelma, joka on sisältänyt konkreettisemmat tehtävät ja näille vastuuhenkilöt. Lista on kasvanut helposti pitkäksi ja haastetta on joissakin tilanteissa aiheuttanut se, että tehtäviä on tullut toteutukseen päällekkäin. Vuosi on suunnitellessa pitkä, mutta toteutuksessa kuitenkin melko lyhyt ja matkaan tulee usein myös asioita suunnitelman ulkopuolelta huomioitavaksi.
Uusi tavoitejohtamisen OKR-malli otetaan käyttöön maltillisesti
Viime vuoden lopulla lähdimme Meitassa harjoittelemaan OKR-mallin soveltamista, jossa määritellään Objectives (tavoitteet) sekä Key Results (avaintulokset) eri pituisille aikajänteille. Avaintuloksia mietitään useammalle vuodelle, mutta tarkempaa määrittelyä varten olemme Meitassa jakaneet kalenterivuoden kolmeen jaksoon eli tertiiliin. Käytännössä määrittelemme edelleen tavoitellut avaintulokset koko vuodelle, mutta näkymää tarkennetaan aina kullekin tertiilille eli neljän kalenterikuukauden jaksolle. Esimerkiksi kuluvan vuoden ensimmäisen tertiilin avaintuloksiin olemme tarkentaneet seuraavia asioita; uuden palvelukatalogin sisältö on määritelty, meitalaisille on dokumentoitu roolikuvaukset henkilötasolla sekä uusien asiakasfoorumeiden toimintamallit on määritelty. Avaintulosten lisäksi toiminnassa noudatetaan jatkuvan kehittämisen periaatetta eli ns. perustoiminnan mittareita (KPI, Key Performance Indicators eli suorituskykymittarit) seurataan ja pyritään jatkuvasti kehittämään. Meitassa näitä KPI mittareiksi kutsuttavia ovat esimerkiksi palvelutasot, palveluiden kannattavuus sekä henkilöstön suositteluindeksi.
OKR-mallin käyttöönotossa edetään maltillisesti; alkuun on lähdetty yhtiön tasoisilla avaintuloksilla sekä johdon ja esihenkilöiden valmentamisella malliin. Jatkossa mahdollisesti edetään liiketoiminta-aluekohtaisin ja siitä edelleen tiimikohtaisiin avaintuloksiin. Jo tässä vaiheessa hyötyä on näkynyt erityisesti siitä, että koko vuoden toimintasuunnitelmien sijasta pystymme viestimään tarkemmin lähikuukausien tavoitteista sekä varmistamaan että koko organisaatio työskentelee yhtä aikaa samojen avaintulosten parissa.
Mitä muita malleja ja viitekehyksiä Meitassa on johtamistyön tukena?
Strategiatyön viitekehysten lisäksi Meitan esihenkilöitä on perehdytetty valmentavan johtamisen, syväjohtamisen ja tavoitejohtamisen periaatteisiin sekä käytäntöihin. Innostuneiden ja osaavien yksilöiden lisäksi yhtenäiset johtamisen viitekehykset sekä käsitteet ja niihin syventyminen ovat varmasti osaltaan vaikuttaneet siihen, että esihenkilötyö Meitassa on huippuluokkaa. Esihenkilötiimin kehittymistä ja onnistumista kuvaa esimerkiksi Meitassa mitattava HDF (Hyvä DuuniFiilis) ‑mittari, jonka keskiarvo on yli 4 (asteikolla 0–5)!
Edellä mainittujen viitekehysten lisäksi omiin kestosuosikkeihini kuuluu mm. BSC (Balanced ScoreCard) eli tasapainotettu tuloskortti, joka ohjaa pohtimaan tavoitteita ja mittareita ihmisten ja oppimisen, organisaation prosessien sekä talouden ja asiakkaiden näkökulmasta. Kaikki tärkeitä näkökulmia huomioitavaksi missä tahansa päätöksenteossa. Veikkaisin että monelle Meitan esihenkilölle on jäänyt myös mieleen muita, johtamistyössä hyödynnettäviä kirjainyhdistelmiä; BOMBERB, SMART, SUCCES…
Teoriat ja viitekehykset auttavat toki johtamisessa, mutta kaikista hienoista kirjainyhdistelmistä huolimatta tärkein periaate, jota pyrin itse ja kehotan myös muita noudattamaan, on yksinkertainen: “Sovi mitä tehdään ja tee mitä sovitaan”.
Kehittämisterveisin,
Salli Kortelainen
toimitusjohtaja