Asiakkaamme tuntevat varmasti meidän tiimimme paremmin nimellä ServiceDesk. Olen itsekin varmasti joidenkin tämän blogin lukijoiden kanssa ongelmia ratkonut ja toivottavasti myös onnistunut siinä. Minkälaista se työ täällä ServiceDeskissä on?
Palvelupistetiimi
Tiimimme kokonaiskoko on 17 henkilöä (mukaan lukien harjoittelija ja esihenkilömme). Iloisessa joukossamme työskentelee etelä- ja pohjoiskarjalalaisia. Vielä toistaiseksi tiimissä ei ole eteläsavolaisia, mutta ehkäpä joskus tulevaisuudessa on? Mielestäni tämän porukan parhaita puolia on tiimityö ja huumorintaju. Olen itse ollut Palvelupiste-tiimissä alusta lähtien mukana ja nähnyt tiimin tähänastisen kehityksen. Alussa meillä oli vielä maakuntakohtaiset ServiceDeskit, jotka yhdistyivät yhdeksi keskitetyksi ServiceDeskiksi. Tämä toi meille palvelupistetiimiläisille mahdollisuuden laajentaa asiantuntijuutta yli maakuntarajojen.
Työmme on ratkoa asiakkaan ICT-ongelmia
Tiimimme tehtävä on toimia ensivasteena ja auttaa asiakkaitamme ICT-ongelmissa. Vastaanotamme tukipyyntöjä puhelimitse (arkipäivisin klo 07:30 – 16:00 välillä) ja sähköpostitse. Meillä ratkaistaan päivittäin jopa yli 80% saapuvista palvelupyynnöistä puhelujen aikana! Mikäli asiakkaan ICT-ongelma ei ole ratkaistavissa suoraan puhelussa, ohjaamme tukipyynnön jatkokäsittelyyn asiantuntijoille.
Kuukausittaiset yhteydenottomäärät ovat tuhansia — esimerkiksi viime kuussa puhelujen määrä ylitti 5000 puhelua. Tukipyynnöt saapuvat meille puhelimitse, sähköpostitse ja palveluportaalin kautta. Välillä tulee myös yhteydenottoja, jotka ovat Meitan ICT-palveluiden ulkopuolella. Näissä tilanteissa pyrimme ohjaamaan asiakkaan oikeaan suuntaan.
ICT-alalla asiat ovat jatkuvassa muutoksessa ja tämä näkyy myös meidän työssämme. Meidän työssämme onkin tärkeää olla intoa uuden oppimiselle ja pysyä kehityksessä mukana sekä pystyä auttamaan asiakkaitamme näissä muutoksissa.
Poimi talteen ServiceDeskin vinkit Meitan asiakkaille
Haluaisin vielä lopuksi jakaa asiakkaillemme käytännöllisiä vinkkejä:
- Tiesitkö, että Meitalla on olemassa asiakkaita varten ohjeita sisältävä Asiakaspiste-sivusto, josta löydät ohjeita osaan Meitan palveluihin? Löydät Asiakaspisteeltä myös IT-palveluihin liittyviä ohjeita esimerkiksi salasanan vaihtamisesta. Asiakaspisteen osoite on https://asiakaspiste.meita.fi/!
- Verokortit kannattaa toimittaa suoraan palkkoihin joko sähköpostitse tai itsepalvelukanava Meittarin kautta. Myös työsopimuksiin liittyvät muutokset menevät palkkojen kautta. Löydät yhteystiedot täältä.
- Onko itsepalvelukanava Meittari tuttu? Itsepalvelukanavan kautta voit tehdä palvelupyynnön ja löydät sieltä myös ohjeita, Meitan verkkokaupan ja laiterekisterin ylläpidon. Lisätietoa itsepalvelukanavasta löydät täältä.
Näihin vinkkeihin päätän blogikirjoitukseni. Mukavaa ja aurinkoista kevään jatkoa teille kaikille!
Ystävällisin terveisin,
Joni Laakso
Palvelukoordinaattori, Meitan ServiceDesk