Monipuolisuus on mielestäni parasta mitä IT-ala voi tarjota. On paljon eri rooleja ja eri rooleihin on useita polkuja. Meillä Meitalla on myös mahdollista hakeutua talon sisällä eri rooleihin ja voisin vähän valaista, millaista se on ollut omalla kohdallani.
Kesätöihin etä- ja lähitukeen 2018 aikuispuolen opintojen jälkeen
Opiskelin aikuispuolen datanomiopinnot ja hain Meitaa edeltäneeseen Saitaan vuonna 2018 kesätöihin. Kävin IT-tukihenkilön paikkaa varten haastattelussa ja muutaman päivän päästä minulle tarjottiin työpaikkaa.
Tukitiimissä työskentelyyn kuului etä- ja lähitukea, sekä ServiceDeskissä työskentelyä. Oma suosikki IT-tuessa työskentelyssä oli työpäivät, joissa täytyi ajella muihin kuntiin. Oli mielenkiintoista nähdä erilaisia toimipisteitä ja tavata asiakkaita, jotka siellä työskentelivät.
Palvelukoordinaattoriksi ServiceDeskiin eli ICT-palvelupisteelle
Siirryin tukihenkilön roolista palvelukoordinaattoriksi ja Meitan perustamisen jälkeen vuonna 2019 palvelupistetiimin palvelukoordinaattoriksi. Tässä roolissa aika kului todella nopeasti. Palvelupiste toimii asiakkaille ensivasteena, eli sinne asiakkaat voivat olla yhteydessä tietoteknisissä ongelmissaan ja iso osa ongelmista saadaan ratkaistua kontaktin aikana. Vilinää ja vilskettä siis riittää!
Palvelukoordinaattorin roolin parasta antia oli mielestäni olla mukana rakentamassa Meitan yhdistettyä palvelupistettä.
Palvelupisteestä M365-palvelujen pariin
Tämän vuoden alussa minulle tarjoutui mahdollisuus siirtyä ICT-suunnittelijan tehtäviin M365-palvelujen pariin. Silloisen esihenkilöni tsemppaamana päätin ottaa paikan vastaan ja siirryin palvelupisteen palvelukoordinaattorin roolista M365-tiimiin. ICT-suunnittelijana saan olla mukana toteuttamassa erilaisia ratkaisuja asiakkaan M365-pilviympäristöihin.
Siirtyminen talon sisällä tiimistä toiseen tapahtui saumattomasti ja uuden tiimin vastaanotto oli mahtava. Vaikka palvelupisteessä olin ollut M365-palvelujen kanssa jonkin verran kosketuksissa, oli paljon opittavaa ja uutta tulee joka päivä. Siirtyminen uusiin tehtäviin mahdollisti uusien asioiden oppimisen ja avasi uusia näkökulmia Meitan palvelujen toiminnasta.
M365-palveluissa on haasteena palvelujen laajuus ja jatkuva muutos, joten itsensä jatkuva kouluttaminen on tärkeää. Tässä hommassa ei voi tietää kaikesta kaikkea, vaikka olisihan se hienoa olla kaikkitietävä IT-velho. Enää ei kuitenkaan ehkä työtehtävät jännitä niin kuin ensimmäisiä kertoja tukitiimissä asiakkaan luona vieraillessa.
Ilolla yhdessä
Siinäpä se oli, tähänastinen polkuni meitalaisena. Kun tätä kuljettua matkaa pohtii, huomaan että Meitan arvo ”Ilolla yhdessä” on ollut jokaisen roolin oppimisessa läsnä. Kaikissa tiimeissä on otettu lämpimästi vastaan ja aina on voinut luottaa omaan työyhteisöön. Kiitokset tähänastisesta matkasta teille meitalaisille ja tietenkin Meitan asiakkaille.
Joni Laakso
ICT-suunnittelija