Meita tar­joaa mah­dol­li­suuk­sia IT-uralle — Yhden mei­ta­lai­sen polku

Tässä on kuva meitalaisen selästä ja hänen päällään olevasta hupparista, jossa teksti "työpäiväsi taustavoima"

Moni­puo­li­suus on mie­les­täni parasta mitä IT-ala voi tar­jota. On pal­jon eri roo­leja ja eri roo­lei­hin on useita pol­kuja. Meillä Mei­talla on myös mah­dol­lista hakeu­tua talon sisällä eri roo­lei­hin ja voi­sin vähän valaista, mil­laista se on ollut omalla koh­dal­lani. 

Kesä­töi­hin etä- ja lähi­tu­keen 2018 aikuis­puo­len opin­to­jen jäl­keen

Opis­ke­lin aikuis­puo­len data­no­mio­pin­not ja hain Mei­taa edel­tä­nee­seen Sai­taan vuonna 2018 kesä­töi­hin. Kävin IT-tuki­hen­ki­lön paik­kaa var­ten haas­tat­te­lussa ja muu­ta­man päi­vän päästä minulle tar­jot­tiin työ­paik­kaa.

Tuki­tii­missä työs­ken­te­lyyn kuu­lui etä- ja lähi­tu­kea, sekä Ser­vice­Des­kissä työs­ken­te­lyä. Oma suo­sikki IT-tuessa työs­ken­te­lyssä oli työ­päi­vät, joissa täy­tyi ajella mui­hin kun­tiin. Oli mie­len­kiin­toista nähdä eri­lai­sia toi­mi­pis­teitä ja tavata asiak­kaita, jotka siellä työs­ken­te­li­vät.

Pal­ve­lu­koor­di­naat­to­riksi Ser­vice­Des­kiin eli ICT-pal­ve­lu­pis­teelle

Siir­ryin tuki­hen­ki­lön roo­lista pal­ve­lu­koor­di­naat­to­riksi ja Mei­tan perus­ta­mi­sen jäl­keen vuonna 2019 pal­ve­lu­pis­te­tii­min pal­ve­lu­koor­di­naat­to­riksi. Tässä roo­lissa aika kului todella nopeasti. Pal­ve­lu­piste toi­mii asiak­kaille ensi­vas­teena, eli sinne asiak­kaat voi­vat olla yhtey­dessä tie­to­tek­ni­sissä ongel­mis­saan ja iso osa ongel­mista saa­daan rat­kais­tua kon­tak­tin aikana. Vili­nää ja vils­kettä siis riit­tää!

Pal­ve­lu­koor­di­naat­to­rin roo­lin parasta antia oli mie­les­täni olla mukana raken­ta­massa Mei­tan yhdis­tet­tyä pal­ve­lu­pis­tettä.

Pal­ve­lu­pis­teestä M365-pal­ve­lu­jen pariin

Tämän vuo­den alussa minulle tar­jou­tui mah­dol­li­suus siir­tyä ICT-suun­nit­te­li­jan teh­tä­viin M365-pal­ve­lu­jen pariin. Sil­loi­sen esi­hen­ki­löni tsemp­paa­mana pää­tin ottaa pai­kan vas­taan ja siir­ryin pal­ve­lu­pis­teen pal­ve­lu­koor­di­naat­to­rin roo­lista M365-tii­miin. ICT-suun­nit­te­li­jana saan olla mukana toteut­ta­massa eri­lai­sia rat­kai­suja asiak­kaan M365-pil­viym­pä­ris­töi­hin.

Siir­ty­mi­nen talon sisällä tii­mistä toi­seen tapah­tui sau­mat­to­masti ja uuden tii­min vas­taan­otto oli mah­tava. Vaikka pal­ve­lu­pis­teessä olin ollut M365-pal­ve­lu­jen kanssa jon­kin ver­ran kos­ke­tuk­sissa, oli pal­jon opit­ta­vaa ja uutta tulee joka päivä. Siir­ty­mi­nen uusiin teh­tä­viin mah­dol­listi uusien asioi­den oppi­mi­sen ja avasi uusia näkö­kul­mia Mei­tan pal­ve­lu­jen toi­min­nasta.

M365-pal­ve­luissa on haas­teena pal­ve­lu­jen laa­juus ja jat­kuva muu­tos, joten itsensä jat­kuva kou­lut­ta­mi­nen on tär­keää. Tässä hom­massa ei voi tie­tää kai­kesta kaik­kea, vaikka oli­si­han se hie­noa olla kaik­ki­tie­tävä IT-velho. Enää ei kui­ten­kaan ehkä työ­teh­tä­vät jän­nitä niin kuin ensim­mäi­siä ker­toja tuki­tii­missä asiak­kaan luona vie­rail­lessa.

Ilolla yhdessä

Sii­näpä se oli, tähä­nas­ti­nen pol­kuni mei­ta­lai­sena. Kun tätä kul­jet­tua mat­kaa poh­tii, huo­maan että Mei­tan arvo ”Ilolla yhdessä” on ollut jokai­sen roo­lin oppi­mi­sessa läsnä. Kai­kissa tii­meissä on otettu läm­pi­mästi vas­taan ja aina on voi­nut luot­taa omaan työyh­tei­söön. Kii­tok­set tähä­nas­ti­sesta mat­kasta teille mei­ta­lai­sille ja tie­ten­kin Mei­tan asiak­kaille.

Joni Laakso
ICT-suun­nit­te­lija