Miten käyt­täi­sit 5 mil­jar­dia euroa; kun­tien ja hyvin­voin­tia­luei­den pal­kan­las­ken­ta­pro­ses­sien uudel­leen­jär­jes­te­lyyn vai kou­lu­tuk­sen ja ter­veys­pal­ve­lui­den toteut­ta­mi­seen?

Tässä kuvassa on Meitan Lappeenrannan toimiston kahvihuone, jossa on pöytiä, tuoleja sekä seinällä Meita-logo sekä Meita-teksti

Suo­messa val­mis­tel­laan par­hail­laan laki­muu­tosta, jolla toteu­tues­saan olisi koh­ta­lok­kaita seu­rauk­sia jul­ki­sen sek­to­rin talou­delle — eri­tyi­sesti pie­nille kun­nille — sekä usei­den aluei­den elin­voi­maan ja pk-yri­tyk­siin. Suun­ni­teltu laki­muu­tos perus­tuu seu­raa­vaan kir­jauk­seen hal­li­tus­oh­jel­man luvussa 6.2:

Sido­syk­si­kön omis­tuk­selle ase­te­taan ylei­sen edun huo­mioon ottava vähim­mäis-omis­tus­pro­sentti (10 %).

Suo­men hal­li­tus­oh­jelma

Suo­messa on 42 sido­syk­sik­köä, joilla on yli 10 omis­ta­jaa ja 252 sido­syk­sik­köä, joilla on alle 10% omis­ta­jia. Näi­den omis­ta­jien jou­kossa on kui­ten­kin käy­tän­nössä kaikki Suo­men kun­nat (309 kpl), hyvin­voin­tia­lu­eet (21 kpl) sekä näi­den omis­ta­mat yhtiöt (2701 kpl). Sido­syk­si­köt — tut­ta­val­li­sesti inhouse-yhtiöt — ovat olleet kun­tien ja hyvin­voin­tia­luei­den tapa jär­jes­tää yhteis­työssä eri­tyi­sesti tuki­pal­ve­luita (puh­taus, ruo­ka­huolto, ICT, hen­ki­lös­tö­hal­linto, talous­hal­linto, työ­ter­veys­huolto jne.) sekä yhte­näis­tää ja tehos­taa näi­hin liit­ty­viä toi­min­ta­mal­leja. Myös Meita toi­mii sido­syk­sik­könä omis­ta­jil­leen yhte­näis­tä­mällä ja yllä­pi­tä­mällä talous‑, hen­ki­löstö- ja tie­to­hal­lin­non pro­ses­seja sekä kil­pai­lut­ta­malla näi­hin mark­ki­noilta sovel­tu­via rat­kai­suja.

Mitä vai­ku­tuk­sia täl­lai­sella lain­sää­dän­nön muu­tok­sella sit­ten olisi ja kuka tästä hyö­tyy?

Mikäli hal­li­tus­oh­jel­ma­kir­jaus ete­nee lakiin, se tar­koit­taa, että yli 250 orga­ni­saa­tion omis­tuk­set ja näi­den tuot­ta­mat pal­ve­lut pure­taan. Täl­löin mer­kit­tävä osa kun­nista ja hyvin­voin­tia­lueista jou­tuu suun­nit­te­le­maan ja toteut­ta­maan tuki­pal­ve­lunsa uudel­leen.

Koko Suo­men mit­ta­kaa­vassa muu­tos­kus­tan­nuk­set nouse­vat vähin­tään 3 mil­jar­diin, jopa 5 mil­jar­diin.

Kus­tos Ry:n las­kel­mat 5/2024

Kes­kei­sin vai­ku­tus jul­ki­selle sek­to­rille on muu­tok­sen kal­leus, mikäli nykyi­set raken­teet ja jär­jes­tel­mät jou­du­taan pur­ka­maan, suun­nit­te­le­maan, mää­rit­te­le­mään, kil­pai­lut­ta­maan ja toteut­ta­maan uudel­leen. Kun­nat ja hyvin­voin­tia­lu­eet ovat toteut­ta­neet sido­syk­si­köi­hin toi­min­ta­mal­lit, joilla hyö­dyn­ne­tään yhtei­siä raken­teita, jär­jes­tel­miä sekä osaa­jia. Pro­ses­sien ja raken­tei­den uudel­leen­suun­nit­telu, nii­hin sovel­tu­vien rat­kai­su­jen kil­pai­lu­tus sekä toteu­tus aiheut­ta­vat mer­kit­tä­vät muu­tos­kus­tan­nuk­set sekä yhte­näis­ten toi­min­ta­mal­lien menet­tä­mi­sen myötä kus­tan­nus­taso tulee nouse­maan pysy­västi. Lue lisää inhouse-rajoi­tus­ten muu­tos­kus­tan­nuk­sista Kus­tos Ry:n sivuilta.

Muu­tok­sen myötä osta­ja­kenttä tulee ole­maan haja­nai­sempi ja hei­kompi. Tavoit­teena on myy­jän mark­ki­nat.

Juha Myl­ly­mäki – lakia­siain joh­taja, Kun­ta­liitto

Koossa ovat nyt ainek­set kun­tien tak­si­uu­dis­tuk­selle.

Tuomo Sal­li­nen – Lap­peen­ran­nan kau­pun­gin­joh­taja, Demo­kraatti lehti 10/2024

Kus­tan­nus­ten lisäksi muu­tos sisäl­tää ris­kejä myös kil­pai­lun sekä laa­dun hei­ken­ty­mi­seen. Viime vuo­sina esi­mer­kiksi kun­tien työ­ter­veys­huol­lon pal­ve­luita on voi­mak­kaasti yksi­tyis­tetty, joka ei ole syn­nyt­tä­nyt kil­pai­lua vaan joh­ta­nut mark­ki­noi­den kes­kit­ty­mi­seen muu­ta­malle suu­relle toi­mi­jalle. Perehdy mui­hin muu­tok­sen vai­ku­tuk­siin Demo­kraatti-aika­kaus­leh­den jul­kai­susta.

Syn­tyykö uutta mark­ki­naa ja hyö­ty­vätkö yksi­tyi­so­mis­tei­set yri­tyk­set laki­muu­tok­sesta?

2/3 hyvin­voin­tia­lue- ja kau­pun­ki­vas­taa­jista palaut­taisi toi­min­not itselle, jos inhouse- omis­tus­ra­jaa nos­te­taan.

Kus­tos Ry:n kysely sido­syk­si­köi­den omis­ta­jille 9/2023

Kun­nat ja hyvin­voin­tia­lu­eet pitä­vät oman tuo­tan­non yllä­pi­tä­mistä kriit­ti­senä teki­jänä mm. laa­dun, huol­to­var­muu­den sekä kus­tan­nus­ten osalta. Yhtei­set sido­syk­si­köt ovat olleet vaih­toehto omalle tuo­tan­nolle ja näi­den rajoit­ta­mi­sella pala­taan takai­sin läh­tö­ruu­tuun eli kukin jär­jes­tää ja toteut­taa pal­ve­lut itse. Mark­ki­nat eivät kasva, mutta kus­tan­nuk­set kyl­lä­kin; tar­vi­taan enem­män osaa­jia eikä vaa­dit­ta­ville inves­toin­neille ole jaka­jia. Pie­nillä kun­nilla ei edes ole vas­taa­vaa mah­dol­li­suutta jär­jes­tää pal­ve­luita yksin eli eri­tyi­sesti pie­net kun­nat ajau­tu­vat entistä ahdin­koon. Katso Kun­ta­lii­ton sivuilta yli 80 kun­ta­joh­ta­jan tekemä vetoo­mus hal­li­tuk­selle ja tutustu Van­taan kau­pun­gin­joh­taja Pekka Timo­sen aja­tuk­siin inhouse-rajoi­tus­ten vai­ku­tuk­sista suu­riin kun­tiin Kus­tos Ry:n sivuilta.

Inhouse-yhteis­työ on aut­ta­nut meitä tavoit­ta­maan jul­ki­sen sek­to­rin asiak­kaita parem­min kuin yksin pys­tyi­simme, ja olemme siten voi­neet tuoda yri­tyk­semme rat­kai­suja tehok­kaam­min jul­ki­sen sek­to­rin käyt­tä­jien hyö­dyn­net­tä­väksi.

Yritys­ky­se­lyn vas­taaja, Kus­tos Ry:n kysely yri­tyk­sille 3/2024

Monella alu­eella ja toi­mia­loilla sido­syk­si­köillä on mer­kit­tä­viä pk-sek­to­rin kump­pa­nuuk­sia. Sido­syk­si­köt kil­pai­lut­ta­vat rat­kai­sut mark­ki­noilta, jol­loin yri­tyk­sillä on mah­dol­li­suus laa­jen­taa mark­ki­naansa. Alu­eel­li­silla inhouse-yhtiöillä on myös alu­eel­li­sia yri­tys­kump­pa­neita, jotka yhdessä vai­kut­ta­vat pai­kal­li­seen elin­voi­maan.

Entä mitä sano­vat asian­tun­ti­jat?

Perus­tus­lain 121 § tur­vaa jokai­sen kun­nan itse­hal­lin­non.
…vai­ku­tuk­sia on perus­tus­la­ki­va­lio­kun­nan vakiin­tu­neen lausun­to­käy­tän­nön mukaan tar­kas­tel­tava myös kun­ta­koh­tai­sesti, kun­kin kun­nan tasolla erik­seen.

Tuo­mas Oja­nen, OOT, val­tio­sään­tö­oi­keu­den­pro­fes­sori, euroop­pa­oi­keu­den dosentti

Käy­tän­nössä tämä tar­koit­taa, että kun­nilla on oikeus päät­tää itse­näi­sesti siitä, miten ne jär­jes­tä­vät pal­ve­lunsa. Sido­syk­si­köi­den hyö­dyn­tä­mi­nen yhteis­työssä mui­den kun­tien tai hyvin­voin­tia­luei­den kanssa on han­kin­ta­lain mukai­nen toteu­tus­tapa. Rajoit­ta­malla kun­tien mah­dol­li­suuk­sia yhteis­työ­hön rajoi­te­taan myös itse­mää­rää­mi­soi­keutta. Laki­muu­tos­ten yhtey­dessä tulisi aina arvioida, ovatko ne perus­tus­lain mukai­sia. Tämän lain­sää­dän­tö­hank­keen osalta tilanne on kysee­na­lai­nen. Tutki Kus­tos Ry:n sivuille jul­kais­tusta val­tio­sään­tö­oi­keu­den pro­fes­sori Tuo­mas Oja­sen toteut­ta­masta sel­vi­tyk­sestä, miten inhouse-yhtiöi­den omis­tus­ra­jaus on perus­tus­lain kan­nalta ongel­mal­li­nen.

Pidämme toden­nä­köi­senä, että ylei­nen 10 %:n omis­tuso­suus­vaa­ti­mus nos­taisi kus­tan­nuk­sia jul­ki­sella sek­to­rilla. Ylei­nen omis­tuso­suus­vaa­ti­mus ei arviomme mukaan riit­tä­vissä mää­rin huo­mioi eri toi­mia­lo­jen, aluei­den sekä eri­lais­ten han­kin­tayk­sik­kö­jen ja sido­syk­sik­kö­jen eroja.

Kil­pailu- ja kulut­ta­ja­vi­ras­ton tut­ki­mus­ra­port­teja 2/2024

Myös kil­pailu- ja kulut­ta­ja­vi­ras­ton riip­pu­ma­ton sel­vi­tys toteaa laki­muu­tok­sen toden­nä­köi­set kus­tan­nus­vai­ku­tuk­set sekä toi­mia­lo­jen ja aluei­den eri­lai­suu­den. Sel­vää on, että mark­ki­nat ovat eri­lai­set pää­kau­pun­ki­seu­dulla kuin har­vaan asu­tuilla alueilla ja tämä tulisi ehdot­to­masti huo­mioida. Han­kin­ta­laissa on jo ole­massa kri­tee­rit sido­syk­si­köi­den hyö­dyn­tä­mi­seen — mikäli lain­sää­dän­töä riko­taan, sii­hen on mah­dol­lista puut­tua ilman lain­sää­dän­nön muut­ta­mista. Syvenny KKV:n tut­ki­muk­seen 10 pro­sen­tin omis­tuso­suus­vaa­ti­muk­sen vai­ku­tuk­sista sido­syk­sik­kö­mark­ki­naan.

Kuinka jär­ke­vältä vai­kut­taa muu­tos­hanke, joka mak­saa mal­taita ja voit­ta­jia on vähän, jos ollen­kaan? Yhteen­ve­tona voi­nee todeta, kuten kan­san­edus­taja ja SDP:n puheen­joh­taja Antti Lindt­man toi esiin puo­lue­joh­don panee­lissa 18.9.2024: ”Hanke on aivan jär­je­tön! Peru­kaa tämä hanke!”

Kuun­tele Kus­tos Ry:n sivuille jul­kais­tusta videosta, miten inhouse-rajoi­tuk­set nousi­vat esiin puo­lue­joh­ta­ja­pa­nee­lissa syys­kuussa 2024 pide­tyillä Kun­ta­mark­ki­noilla.

Salli Kor­te­lai­nen
toi­mi­tus­joh­taja, Mei­dän IT ja talous Oy
hal­li­tuk­sen puheen­joh­taja, Jul­kis­hal­lin­non pal­ve­lu­kump­pa­nit – Kus­tos Ry