Palkitsevinta tässä työssä ovat ne pienet ja suuret onnistumiset, joista huomaa, että asiat ovat menneet hyvin!
Tuomas Peltonen
Tuomas Peltonen on tehnyt ICT-suunnittelijan töitä Toimialajärjestelmät-nimisessä tiimissä nyt muutaman vuoden. Tässä ICT- ja ratkaisupalvelujen yksikköön kuuluvassa tiimissä vastataan Meitan asiakkaiden käyttämien toimialajärjestelmien ylläpidosta sekä järjestelmätuesta:
-Meillä on tiimissä kaikkiaan nelisensataa järjestelmää, jotka ovat keskenään todella erilaisia. Jokaisella on omat vastuujärjestelmät, mutta työskentelemme tarvittaessa ristiin. Esimerkiksi loma-aikoina nimetty kollegani pystyy auttamaan minun järjestelmieni kanssa ja päinvastoin, Tuomas kuvaa.
Keskeisimmät järjestelmät liittyvät esimerkiksi sivistystoimen, varhaiskasvatuksen, teknisen toimen, sosiaalipalvelujen sekä asianhallinnan ja arkistoinnin toimialueisiin. Vaikka kaikkien tiimissä työskentelevien nimike on sama, tuo järjestelmien kirjo tehtäväkuviin ripauksen persoonallisuutta.
PTTK:lta Meitalle
Tuomasta voi kutsua yhdeksi Meitan konkareista, sillä hän on työskennellyt yhtiössä sen perustamisesta lähtien. Meitaan hän siirtyi, kun aiempi työnantaja PTTK (Pohjois-Karjalan Tietotekniikkakeskus Oy) ja Saita (Saimaan talous ja tieto Oy) yhdistyivät alkuvuodesta 2019. Tuomaksen osaamispolkuun on mahtunut reilun kymmenen vuoden aikana muutamia eri rooleja ja tehtäväkokonaisuuksia:
-Aloitin PTTK:lla ICT-tukihenkilön tehtävissä Joensuun keskussairaalalla vuonna 2011. Tein tukihenkilön hommia viitisen vuotta, kunnes siirryin järjestelmien pariin ICT-asiantuntijaksi. Vuosiin on mahtunut muutama tiimivaihdos ja nykyinen työnkuvani kiinnittyy aiemmista poiketen nimenomaan suunnittelupuoleen, hän kertoo.
Tuomaksen työ keskittyy tällä hetkellä Pohjois-Karjalan kuntien teknisessä toimessa sekä hyvinvointialueen erikoissairaanhoidossa käytettäviin järjestelmiin. Näistä etenkin terveydenhoidon tietojärjestelmät tulivat tutuiksi uran alkutaipaleella etä- ja lähituen tehtävissä.
Järjestelmiin liittyvä työ on monipuolista
ICT-suunnittelijan perustehtäviin lukeutuvat oman vastuujärjestelmäkokonaisuuden elinkaaren hallinta, kuten suunnittelu‑, ylläpito- ja kehitystehtävät. Myös järjestelmiin liittyvä dokumentointi sekä toimittajayhteistyö ovat olennainen osa tekemistä:
-Vaikka istun samalla työpisteellä, en voi sanoa, että minulla olisi kahta samanlaista työpäivää: on niin paljon erinäköistä tekemistä. Työpäiviin voi kuulua esimerkiksi nykyisten järjestelmien päivityksien tekemistä tai niihin liittyvää vianselvittelyä. Toisaalta vaihtelevuus pitää mielen virkeänä — en muutenkaan tekisi mielelläni yhtä ja samaa asiaa, Tuomas hymyilee.
Toimialajärjestelmien ICT-suunnittelijat selvittelevät asiakkailta Meittari-järjestelmään tulevia palvelupyyntöjä. He kontaktoivat asiakkaita tarpeen mukaan ja tapaavat heitä kokouksissa. Yhteistyötä tehdään myös muiden Meitan tiimien — kuten lähituen, konesalien ja tietoliikenteen – kanssa. Lisäksi tiimiläiset osallistuvat erityisasiantuntijoina asiantuntija- ja projektiryhmiin sekä ovat mukana esimerkiksi uusien järjestelmien käyttöönotoissa. Toisinaan työtä tehdään toimeksiantojen parissa jatkuvan palvelun ja projektien välimaastossa.
Asiakkaiden tukena teknisissä asioissa
Yksittäisellä ICT-suunnittelijalla on hoidossa useita kymmeniä järjestelmiä. Tuomaksen mukaan jokainen järjestelmä on uniikki, joten niihin sisältyvät vastuutkin ovat erinäköisiä: osassa tekemistä on päivittäin, kun taas joidenkin kohdalla riittää esimerkiksi järjestelmään kohdentuvien laskujen hyväksyminen. Roolissa ollaan linkkinä eri tahojen välillä eli sukkuloidaan niin asiakkaan, järjestelmätoimittajien kuin Meitan eri tiimien kesken. ICT-suunnittelijat toimivat asiakkaiden suuntaan ”tulkkeina” etenkin teknisempää ymmärrystä vaativissa asioissa:
-Järjestelmittäin on hieman vaihtelua siinä, miten arjessa toimitaan. Usein me asioimme asiakkaan puolesta, mutta joissakin järjestelmissä he saattavat hoitaa asiat suoraan toimittajan kanssa. Tästä meidän on hyvä olla Meitassa kartalla, jotta pystymme toimimaan asiantuntijaroolissamme: osaamistamme on tietää, mitä konepellin alta löytyy sekä ymmärtää, miten käytetty teknologia keskustelee järjestelmävaatimusten kanssa, hän miettii.
Tuomas pyrkii työllään helpottamaan asiakkaiden arkea sekä työskentelemään siten, että Meitan toiminnasta jäisi positiivinen kuva. Hän nauttii etenkin niistä hetkistä, joissa asiat saadaan menemään suunnitellusti ja jouhevasti eteenpäin. Yksi hänen tärkeimmistä työskentelyperiaatteistaan on yksinkertainen: jos jostain sovitaan, siitä pidetään kiinni.
Osaajayhteisössä on magneettisuutta
Tuomaksen ICT-puolen asiantuntijuus on rakentunut alan koulutuksista hankitulle pohjalle. Hän valmistui alun perin tietojenkäsittelyn merkonomiksi ja jatkoi opintojaan aina tietoliikenneinsinöörin tutkintoon asti. Työura on mahdollistanut vuosien varrella monenlaisten teknisten laitteiden kanssa pelaamisen. Myös omasta motivaatiosta on hyötyä oppimisessa:
-Tekniikka on aina kiinnostanut minua. ICT-ala kehittyy koko ajan, joten omaa osaamista on ylläpidettävä jatkuvasti. Jos esimerkiksi työpäivien aikana tulee uusia juttuja vastaan, tutkin asioita ja perehdyn niihin itsenäisesti, Tuomas mainitsee.
Hän kehuu kollegoitaan mukaviksi ja nimeää yhtiön osaajayhteisön yhdeksi merkittäväksi pitovoimakseen. Myös työajan joustavuus on perheenisälle tärkeää:
-Minulla on kouluikäisiä lapsia, joten meillä on kaikenlaisia menoja. Käytössä olevista joustoista – kuten liukuma-ajoista – saa helpotusta arkeen, kun ei tarvitse olla aina tietyllä kellonlyömällä työpaikalla. Joustoista on apua myös poissaoloa vaativiin tilanteisiin, hän toteaa.
Yksi työn hyvistä puolista on mahdollisuus suunnitella sitä itse. Aiemmin Tuomas työskenteli satunnaisesti toimistolla, mutta tekee nyt pääasiassa työt etänä kotikonttorilta käsin.
Suosittelen Meitaa työnantajana — työntekijäkokemukseni on NPS-asteikolla mitattuna kahdeksan! Hyviä puolia ovat esimerkiksi käytössä oleva työaika sekä AVAINTES:n tarjoamat pitkät lomaoikeudet.
Tuomas Peltonen
Minä olen Työpäiväsi taustavoima
ja arkesi näkymätön toimija!
”Pyrin hoitamaan päivittäiset hommani siten, että ne näkyisivät asiakkaille mahdollisimman vähän. Keksin tarvittaessa keinoja, jotten häiritse omalla tekemiselläni heidän työpäiväänsä.”