Työ kehittyy koko ajan ja on tärkeää pysyä rytmissä mukana esimerkiksi järjestelmä- ja lakimuutosten näkökulmasta. Se on toisinaan haastavaa, mutta hyvin kehittävää ja mukavaa.
Katriina Härkönen
Katriina Härkönen toimii ICT-suunnittelijana asiakas- ja potilastietojärjestelmä Mediatriin keskittyvässä APTJ-tiimissä. Tiimi koostuu sekä ICT-suunnittelijoista että ICT-asiantuntijoista, jotka palvelevat Pohjois-Karjalan sotesektorilla toimivia asiakasorganisaatioita:
-ICT-asiantuntijat työskentelevät Mediatrituen etulinjassa: he ottavat vastaan asiakkailta tulevat palvelupyynnöt eli tiketit sekä puhelut. Jos he eivät jostain syystä pysty ratkaisemaan asiakkaan asiaa, siirtyy yhteydenotto meille suunnittelijoille. Teemme Mediatriin liittyvään suunnittelun lisäksi kehitystyötä sekä käsittelemme muun muassa asiakkaiden ohjelmistoon liittyviä toiveita, Katriina kuvaa.
Jokaiselle suunnittelijalle on myös nimetty oma vastuualue. Tästä huolimatta tiimissä tehdään aktiivista yhteistyötä suunnittelijoiden ja asiantuntijoiden kesken:
-Kaikki tietävät, jos uusia asiakasprojekteja – kuten käyttöönottoja – ollaan tekemässä. Asiakkaiden kysymykset ohjautuvat suoraan Mediatritukeen, joten siellä työskentelevien asiantuntijoiden on oltava kartalla muutoksista, Katriina täsmentää.
Tiimiläiset osallistuvat sisäisten palaverien lisäksi asiakastapaamisiin aina tarpeen mukaan. Asiakasorganisaatiot toivovat monesti järjestelmään uusia ominaisuuksia, jolloin APTJ-tiimiläisten on pohdittava toteutusmahdollisuuksia laajasta näkökulmasta käsin: mikä kaikki on mahdollista? Tuoko muutos vaikutuksia eri osapuolille? Jos tuo, miten vaikutukset heijastuvat järjestelmän käytettävyyteen käytännön tasolla? Voidaanko muutos toteuttaa Meita-vetoisesti vai tarvitaanko siihen järjestelmätoimittajan apua?
Sairaalamaailmasta Mediatri-järjestelmän pyörteisiin
Katriina on työskennellyt Meitassa sen perustamisesta lähtien. Hän on peruskoulutukseltaan sairaanhoitaja ja ehti tehdä Pohjois-Karjalan keskussairaalassa parinkymmenen vuoden työuran ennen suuntautumistaan ICT-alalle:
-Pohjois-Karjalan keskussairaalassa otettiin käyttöön vuonna 2010 uusi potilastietojärjestelmä Mediatri. Olin yksi innokkaista vapaaehtoisista, jotka pääsivät kouluttamaan käyttäjiä järjestelmän pariin. Käyttöönoton jälkeen tarvittiin tukihenkilöitä ja minua pyydettiin tähän tehtävään. Työskentelin jonkin aikaa sairaalan palkkalistoilla ennen siirtymistäni Meitaa edeltäneelle PTTK:lle eli Pohjois-Karjalan Tietotekniikkakeskukselle, Katriina muistelee.
Katriina kokee, että edellisestä ammatista on ollut valtavasti hyötyä nykyisessä roolissa. Hän pystyy esimerkiksi suunnittelemaan järjestelmään uusia toiminnallisuuksia siten, että ne palvelevat asiakkaita mahdollisimman hyvin. Toisaalta oma tausta tuo myös ymmärrystä sotesektorin toiminnasta, joka osaltaan helpottaa asiakastarpeiden ymmärtämistä.
ICT-suunnittelijan työ on ajan hermolla pysymistä
Katriinan vastuualueelle kuuluvat muun muassa Mediatri-järjestelmän osalta Kanta-palvelut eli Kanta ‑arkistointi. Työ painottuu terveydenhuollon puoleen ja tehtäviin sisältyy muutakin, mutta etenkin Kanta-tekemiseen on kertynyt vahvaa osaamista jo reilun kymmenen vuoden ajalta:
-Olen ollut mukana kaikissa Kanta-käyttöönottoprojekteissa vuodesta 2012 lähtien. Matkan varrella on aktivoitu monia uusia ominaisuuksia ja toiminnallisuuksia, kuten yhteisrekisteri-informoinnit, sähköinen lääkemääräys eli eResepti sekä kanta-arkistointi. Projekteja on vetänyt projektipäällikkö ja minun roolini on ollut vastata Kannasta meidän APTJ-tiimimme osalta, Katriina kertoo.
Uusia Kanta-toiminallisuuksia otetaan käyttöön koko ajan, koska on noudatettava kansallista Kanta-julkaisuaikataulua. Esimerkiksi vuoden 2024 alussa astui voimaan uusi asiakastietolaki, joka vaikutti niin ikään Mediatri-järjestelmään tuoden Katriinan työpöydälle monia tehtäviä: järjestelmän testausta, asiakasohjeiden kokoamista, asiakkaiden kouluttamista sekä asiakasyhteydenpitoa mahdollisista muutoksista. Asiakasorganisaatioiden yhteyshenkilöiden ja järjestelmätoimittajan kanssa pidetään säännöllisesti Kanta-työryhmäpalavereja, joissa käydään läpi nykytilannetta ja suunnitellaan tulevaa. Meitalla työskennellessä on mahdollista päästä myös kansalliseen Kanta-kehitystyöhön mukaan ja Katriina kuuluukin kollegansa kanssa valtakunnalliseen Kanta-lääkityslistatyöryhmään.
Asiakkaiden kuunteleminen on osa työtä
ICT-suunnittelijan arki kietoutuu esimerkiksi asiakkaiden palvelupyyntöjen ratkaisemiseen. Työaikaa kuluu myös testaamiseen sekä arjen monipuoliseen viestintään. Etenkin uusia toiminnallisuuksia käyttöönotettaessa työkalenteri on tiukoilla, mutta usein muutoksen jälkeen avautuu työaikaa muulle selvittely- ja kehittämistyölle. Katriina tarvitsee työssään vahvoja ongelmanratkaisutaitoja. Erityistä iloa tuottavat ne hetket, jolloin jokin haaste ratkeaa tehdyn taustatutkimuksen myötä tai asiakkaalle saadaan käyttöön toiveiden mukainen ominaisuus:
-Vastaamme tiimini kanssa siitä, että tuottamamme palvelu toimii ja sovitut käyttöönotot sujuvat suunnitellusti. Oma tehtäväni on esimerkiksi uusia toiminallisuuksia käyttöönotettaessa helpottaa asiakkaan arkea: huolehdin, että koulutukset ja ohjeet ovat ajan tasalla. Jos asiakkaille tulee ongelmia esimerkiksi järjestelmän käytettävyydessä, olen heidän tukenaan, Katriina toteaa.
Katriinan mukaan muutoksien onnistuneessa läpiviennissä tarvitaan vahvaa yhteistyötä niin asiakasrajapinnassa ja järjestelmätoimittajien kanssa kuin Meitan sisällä. Esimerkiksi monien Kanta-ominaisuuksien osalta täytyy järjestelmässä mennä ”pellin alle”, jolloin edellytetään jo astetta teknisempää asiantuntijuutta. Tähän Katriina saa tukea muilta meitalaisilta.
Hyvä työvire pysyy yllä monesta syystä
Katriina kehittää jatkuvasti osaamistaan muun muassa Kelan ja THL:n järjestämissä Kanta-koulutuksissa sekä ‑infoissa. Hän pitää Meitaa hyvänä työnantajana, joka ajattelee työntekijöidensä hyvinvointia sekä järjestää yhteisiä henkilöstötapahtumia. Yhtiö tarjoaa myös toimivat työvälineet sekä mahdollistaa oman työn suunnittelun ja etätyön tekemisen:
-Meita toimii useamman maakunnan alueella ja teemme paljon myös etätyötä, joka haastaa työkavereiden tuntemista. Onneksi meille järjestetään kuitenkin yhteisiä tapahtumia, joissa näkee kollegoita myös kauempaa, Katriina pohtii.
Katriina rentoutuu vapaa-ajalla erilaisten harrastusten parissa. Hän käy kerran viikossa tekemässä keramiikkatöitä. Hyvää vastapainoa tietotyölle on myös monenlainen liikunta, kuten koiran kanssa lenkkeily, laskettelu, avantouinti sekä retkiluistelu.
Suosittelen Meitaa työnantajana! Minulla on todella mukavat työkaverit ja tiimimme on avoin sekä itseohjautuva. Teemme työtä tunnollisesti ja meillä on hyvä esihenkilö. Voin lämpimästi suositella meillä työskentelyä uusille meitalaisille sekä kesätyöntekijöille. Siksi NPS-arvosanani on täysi 10!
Katriina Härkönen
Minä olen Työpäiväsi taustavoima
ja autan sinua mielelläni tehtäväkenttääni liittyvissä kysymyksissä!
“Teen yhteistyötä niin Meitan asiakasorganisaatioiden yhteyshenkilöiden kuin heidän työntekijöidensä kanssa.”