Asiakaskokemus näkyy työssäni saumattomana yhteistyönä. Työskentelen enimmäkseen samojen ihmisten kanssa, tehden samantyyppisiä asioita. Tulen tällöin nopeasti tutuksi asiakkaiden kanssa. He tekevät haastavia tehtäviä, jota haluan omalla taustavoimallani tukea.
Jorma Miettinen
ICT-asiantuntija Jorma ”Jommi” Miettisen työpäivät rakentuvat vahvasti asiakasverkkojen ympärille. Hän työskentelee osana IT-palvelujen Tietoliikennetiimiä ja varmistaa verkkojen toimivuuden eli sen, että lähetetty data siirtyy kanavia pitkin paikasta toiseen:
-Olen vähän semmoinen jokapaikanhöylä, teen kaikkea verkkoihin liittyvää: tietoliikennettä, palomuuria ja reititystä. Tiimimme hoitaa asiakasverkkojen ohella palveluverkkojen toimivuutta. Teemme keskenämme paljon yhteistyötä, mutta emme samoja tehtäviä. Osa meistä on erikoistunut esimerkiksi verkkojen kokonaissuunnitteluun ja tuotekehitykseen, kun taas osa keskittyy asiakasverkkojen toimintaan ja niissä ilmeneviin haasteisiin, Jommi kertoo.
Verkkojen toimivuus on elinehto meitä ympäröivän tietoyhteiskunnan toiminnalle. Siksi valtaosa Jommin työajasta menee niiden seuraamiseen. Apua tähän tuo kollegojen kanssa rakennettu oma valvomo:
-Jos ruudut hyppäisivät punaiselle, tulisi kiire: vikatilanne täytyisi löytää ja hoitaa todella nopeasti, sillä siitä kärsisivät tuhannet ihmiset. Jos emme osaisi hommiamme tai tekisi työtämme siten, miten sen nyt teemme – ei täällä tai muualla kukaan tekisi mitään. Siksi on tärkeää saada ne ”pelikaanit pois turbiinista” eli korjata mahdolliset ongelmat ennen kuin ne ehtivät edes näkyä asiakkaillemme. Jos on hiljaista, se on merkki siitä, että olemme tehneet työmme hyvin, hän toteaa.
Tietoliikennetiimissä tehtävän työn vaikutukset ovat eittämättä laajat, mikä lisää työskentelyn vastuullisuutta. Päivittäinen työarki edellyttääkin tekijöiltään muun muassa tarkkuutta, kykyä katsoa kokonaisuuksia sekä taitoa priorisoida asioita. Toisaalta Jommi näkee isojen asioiden parissa liikkumisen positiivisena juttuna: se lisää hänen kokemustaan tehtäviensä merkityksellisyydestä.
IT-alan yrittäjäkonkarista meitalaiseksi
Jommi on työskennellyt Meitalla vajaat neljä vuotta. Tätä ennen hän on ehtinyt toimia erilaisissa IT-alan tehtävissä jo parinkymmenen vuoden ajan. Hän oli lopettanut jo paria vuotta aiemmin omien tietokoneliikkeidensä pyörittämisen Lappeenrannassa ja Imatralla ennen kuin tapasi sattumalta Meitalla työskennelleen Markus Ikosen. Jommi kyseli tältä spontaanisti, tarvittaisiinko yhtiöön uusia tekijöitä. Hän oli alun perin suunnittelut oman yrittäjyyspolkunsa jatkeeksi harrastustoimintaan keskittymistä, muttei työteliäänä miehenä malttanut kieltäytyä Meitalta tarjotusta roolista. Hyppy asiantuntijatehtäviin ei ole vuosien aikana kaduttanut:
-Meita pitää meistä hiton hyvää huolta. Täällä työskennellessäni minun ei ole tarvinnut ajatella mitään sellaista, mitä yrittäjänä piti jatkuvasti miettiä. Rutiinien pyörittämisen ja raha-asioiden pähkäilemisen sijaan voin keskittyä tekemään oman työni mahdollisimman hyvin. Toki itselleni on ollut kasvattavaa ja opettavaista ymmärtää se, ettei omia lonkeroitaan tarvitse ujuttaa kaikkialle. Minun ei tarvitse myöskään enää johtaa saati tehdä kaikkea itse, Jommi summaa työnsä hyviä puolia.
Yhtiössä aloittaminen oli Jommille iso asia, vaikka työuraa oli takana jo useita vuosia. Keskustelut vaimon kanssa sivusivat esimerkiksi sitä, miten palkansaajan rooli toisen leivissä istuisi hänen yrittäjäidentiteettiinsä. Entä saisiko hän tehdä enää lainkaan työhönsä liittyviä päätöksiä vai pitäisikö kaikki hyväksyttää paikan pomoilla? Ennakkopohdintaa aiheutti myös se, muuttuisiko hän tylsäksi virkamieheksi, joka pääsee tekemään vain ennalta ja tiukasti määrättyjä asioita?
Arki koostuu vaihtelevista työpäivistä
Jommi huomasi nopeasti Meitalla aloitettuaan, että hänellä on vapaus tehdä työtään parhaaksi katsomallaan tavalla. ICT-asiantuntijan arki on Tietoliikennetiimissä pitkälti ongelmanratkaisua. Perustyö on käytännössä vuodesta toiseen samaa, mutta esille tulevien ongelmatilanteiden kirjo tuo työhön vaihtelevuutta. Työpäivät täyttyvät verkkojen seurannan lisäksi asiakkailta tulevien palvelupyyntöjen eli tikettien ratkaisemisesta:
-Asiakas — kuten EKHVA – voi tilata vaikkapa uuden kytkimen hoitajakutsuja varten. Poimin tiketin jonosta ja otan yhteyttä urakoitsijaan sopiakseni tarkemmista aikatauluista eli siitä, milloin kytkimen pitäisi olla paikallaan. Annan urakoitsijalle verkon eli virtuaalisen LAN-yhteyden (VLAN) sekä konfiguroin eli asennan kytkimet, jotta ne toimivat oikeassa verkossa. Tämän jälkeen kaivan järjestelmästämme päätelaitteille oikeat IP-osoitteet, jotta kytkin lähtee toimimaan. Lopuksi dokumentoin tämän kaiken meidän järjestelmiimme, jotta tieto tehdystä työstä säilyy tallessa, Jommi havainnollistaa.
Toisinaan tikettien hoitamiseen tarvitaan tarkempien taustatietojen selvittämistä asiakkaalta. Palvelupyynnöt voivat olla myös sisällöllisesti vaihtelevia, jolloin niiden ratkaisemiseenkin käytetty aika vaihtelee. Jos asiakas esimerkiksi vaihtaa tietokoneen rasiasta toiseen, tarvitaan Meitalta kytkimen uudelleen konfigurointia. Tämä voidaan tehdä suhteellisen nopeasti, kun taas pyyntö uuden verkon rakentamisesta voi viedä puolikin vuotta. Väriä työarkeen tulee asiakaskohtaamisten lisäksi yhteistyöstä niin yhtiön sisällä kuin sen ulkopuolella. Jommi tukee päivittäin asiakaskohteissa liikkuvia kollegojaan, joilla voi ilmetä haasteita esimerkiksi koneiden saamisessa verkkoon. Myös käytössä oleva kumppaniverkosto on laaja:
-Meita ei rakenna verkkoja eikä omista niitä. Kun syntyy tarve saada bitti kulkemaan pisteestä a pisteeseen b, mietimme ensin, mistä se lähtisi. Kontaktoimme tämän jälkeen teleoperaattorin eli yrityksen, joka hoitaa tietoliikenteen välitystä. Se taas ottaa yhteyttä oman kumppaniinsa, joka hoitaa yhteyden kuntoon esimerkiksi rakentamalla uutta kuitua, Jommi konkretisoi.
Yhteistyöpalaverien lisäksi Jommia työllistävät vaihtuvat projektit. Tällä hetkellä työn alla on verkon uudistaminen, jossa vaihdetaan laitteita ja valvotaan niiden toimintaa.
Harrastukset tuovat mukavaa vastapainoa työlle
Jommi pitää Meitan tarjoamia työvälineitä mainioina. Yrittäjänä hänen oli aina mietittävä, toimivatko laitteet ja jos eivät, miten ne korjataan? Tästä hänen ei tarvitse kantaa huolta Meitalla: jos omien tai asiakkaille toimitettujen laitteiden kanssa ilmenee haasteita, on yhtiössä aina joku, keneltä kysyä tukea. Työssä tarvitaan muutoinkin erittäin vahvaa ja tiimirajat ylittävää yhteistyötä. Arki rokkaa eteenpäin esimerkiksi kentällä liikkuvan lähituen, konesalipalvelujen parissa työskentelevien tai laitteiden hankintaa ja elinkaarta hoitavien tiimien kanssa:
-Jokaisen asiantuntijan tulee tuntea oma vastuunsa ja tietää, mitä osaa ja mitä ei. Omat vahvuuteni eivät riitä kaikkeen, joten joudun väistämättä delegoimaan tikettejä kollegoilleni. Palvelemme periaatteessa kahta asiakasryhmää: monenlaisissa rooleissa toimivia työntekijöitä sekä heitä, joilla on laajempaa asiantuntijavastuuta oman organisaationsa palvelun toimivuudesta. Meidän tulee meitalaisina olla heidän tukenaan ja ymmärtää heidän työnsä vaativuus. Silloin asenteena ei voi olla ”hällä väliä”, Jommi alleviivaa.
Tasapainoa vauhdikkaalle työarjelle tuo vapaa-aika, joka tarkoittaa Jommille monessa mukana olemista. Hän asuu perheineen maaseudulla, jolloin aika kuluu mukavasti traktorin kimpussa puuhastellen ja omaa kanalaa hoidellen. Lisäksi Jommi ehtii metsästää ja kalastaa, liikkumisesta puhumattakaan:
-Saan liikunnasta valtavasti virtaa kaikkeen. Olen triathlonisti ja hyödynnän osan treeneistäni työmatkapyöräilemällä toimistolle. Hyppään pyörän selkään kotipihalla aamukuudelta ja aloitan työt toimistolla seitsemältä. Fillari jää kotiin ainoastaan kaikista lumisimpina talviaamuina, jolloin anon vaimolta autokyydin töihin, Jommi veistelee.
Suosittelen tällä kokemuksella ja edelliseen työhistoriaan suhteutettuna Meitaa työnantajana NPS-arvosanalla yhdeksän. Täällä on kivat työkaverit sekä työvälineet ovat kunnossa, työnantaja pitää huolta.
Jorma Miettinen