Palautteen — niin positiivisen kuin kehittävän — saaminen on tässä työssä erittäin merkityksellistä!
Juuso Ojasalo
Juuso Ojasalo on ehtinyt työskennellä Meitalla jo useamman vuoden. Hän aloitti vuonna 2019 Meitan Kehitysyksikössä projektiasiantuntijana sähköisen asioinnin parissa, kunnes siirtyi asiakkuusvastaavan tehtäviin vuonna 2020:
-Aloitin asiakkuusvastaavana silloin maaliskuussa, kun korona tuli. Työni alkoi hieman epätavallisissa tunnelmissa: olin asiakasvastaavana, mutten päässyt näkemään asiakkaita puoleentoista vuoteen livenä. Hoidin asiakkuustöitä käytännössä täysin etänä Teamsin, sähköpostin ja puhelimen välityksellä. Meni aika pitkä tovi, ennen kuin näin yhteyshenkilöitäni kasvotusten, Juuso muistelee.
Juuson asiakkuustontti koostui aluksi Pohjois-Karjalan kunnista. Keväästä 2022 lähtien hän on toiminut myös Etelä-Savon asiakkuuksien, kuten Mikkelin kaupungin parissa. Näiden lisäksi Juuson monipuoliseen asiakkuusjoukkoon lukeutuu kuntien alla toimivia yhtiöitä. Muista Meitan asiakkuuksista huolehtii Asiakkuustiimi, joka koostuu Juuson lisäksi viidestä asiakkuusvastaavasta, palvelupäälliköstä sekä viestintäasiantuntijasta:
-Meillä on erittäin hyvä tiimi: sekä nuoria tyyppejä että pitkään työskennelleitä konkareita. Koen, että olemme tiivis ja todella avoin porukka. Jos jollakulla on esimerkiksi huono päivä, sen voi näyttää tiimipalaverissa avoimesti ja luottamuksellisesti muille. Olemme myös persooniltamme erilaisia – introverttejä ja ekstroverttejä – mikä rikastuttaa meitä entisestään. Kaikilla on suurin piirtein samanlainen tehtäväkuva, vaikka toki asiakkuudet ja ympäristöt ovat erilaisia. Tiimiläiseni ovat myös humoristisia, helposti lähestyttäviä sekä heitä voi tarpeen mukaan konsultoida. Tässä työssä on nimittäin tärkeää, että voi kysyä kollegoiltaan apua, Juuso toteaa.
Uusi työ ennestään tutulla Meitalla
Juuso työskenteli ennen Meitaa ICT-asiantuntijana Maakuntaliitolla. Työnkuvaan kuului tuolloin sote- ja maakuntauudistuksen ICT-valmistelutehtäviä. Hallitusten vaihduttua Juuson määräaikainen työsuhde päättyi ja hän haki uutta työtä Meitalta, sillä yhtiö ihmisineen oli tullut tutuksi Maakuntaliiton aikana:
-Sain Meitalla puolen vuoden työskentelyn jälkeen kaksi tarjousta yhtiössä avoinna olleista rooleista. Valitsin näistä nykyisen asiakkuusvastaavan tehtävän, koska koin oman ammattitaitoni pääsevän siinä parhaiten esille, Juuso summaa.
Juuso näkee, että aiemmasta työurasta on ollut ehdotonta hyötyä asiakkuusvastaavan roolissa. Hän loi Maakuntaliiton aikana Pohjois-Karjalaan esimerkiksi hyviä yhteistyöverkostoja sekä oppi tuntemaan Meitan toimintalogiikkaa.
Asiakkuusvastaavan työssä ollaan asiakasorganisaatioiden asialla
Juuson mukaan asiakkuusvastaavan työn luonnetta voisi luonnehtia kausittaiseksi: välillä työ on kiireistä ja hektistä, jolloin on mahdotonta saada omaa työpöytää puhtaaksi rästitöistä. Toisinaan työpäivät täyttyvät useista eri kokouksista, jotka vaativat asiakkuusvastaavalta valmistelutyötä:
-Etenkin vuodenvaihteet, aika ennen kesälomia sekä syksyn syys-marraskuu ovat ajallisesti vauhdikkaita. Pieniä tehtäviä
- kuten erilaisten asioiden selvittelyä — on vireillä tasaisesti ympäri vuoden, Juuso kuvaa.
Työnkuva on varsin dynaaminen: siihen voi sisältyä esimerkiksi tiedottamista, toimeksiantojen koordinoimista, budjettien esittelyä ja jopa yksittäisen laskun selvittelyä. Tarkemmat työtehtävät määrittyvät pitkälti hänen asiakkaidensa tarpeiden pohjalta, joten työstä on mahdotonta antaa tyhjentävää yleiskuvausta. Osa asiakkaiden yhteydenotoista ratkeaa nopeasti sähköpostiviestillä, kun taas osa vaatii useampien tuntien, jopa työpäivien selvittelyä laajemman asiantuntijaverkoston voimin:
-Saatan kysyä yksittäiseen asiaan apua esimerkiksi Meitan asiantuntija a:lta ja b:ltä. Välissä asia elää ja saatan selvittää sitä vielä asiantuntija c:ltä. Minun täytyy toki pystyä priorisoimaan tekemisiäni esimerkiksi selvitettävien asioiden vaikutusnäkökulmasta. Lisäksi olen tietyllä tavalla riippuvainen kollegoiden aikatauluista, koska asiat ovat yhteisiä eikä niitä pysty yksin kukaan hoitamaan. En voi siis suunnitella omaa työtäni liiaksi ennakolta vaan aina voi tulla jotain, mikä muuttaa aikataulutusta, Juuso mainitsee.
Meitan asiakasorganisaatiot ovat erilaisia niin kooltaan kuin tyyliltään. Eroa löytyy myös siitä, millaisia palveluita asiakkaat tilaavat Meitalta. Juuson aikana moni asiakkuuksista on laajentanut tilaamaansa palveluvalikoimaa esimerkiksi lisäpalveluin. Hänen mukaansa isommilla asiakasorganisaatioilla on suuremmat volyymit suhteessa pienempiin toimijoihin, jolloin asioita ja tarpeita on luonnollisesti enemmän. Asiakkuusvastaavan ajankäyttöön se ei ole vaikuttanut, sillä hän pyrkii hoitamaan kaiken sen, minkä suinkin pystyy. Juuso mieltääkin itsensä omien asiakasorganisaatioidensa ”edunvalvojaksi”. Hän pitää asioissa asiakkaan puolia eikä lähde esimerkiksi kilpipuolustukseen, jos Meita mokaa:
-Koen, että saan parannettua asiakaskokemusta olemalla rehellinen: jos olemme yhtiönä epäonnistuneet jossakin asiakkaan asiassa, myönnän sen ääneen. Mielestäni on tärkeää, että voimme oppia virheistä ja sitä kautta kehittää toimintaamme. Selittely ja toisten syyttely on turhaa, Juuso muotoilee.
Inhimillisiä unohduksia ja haparointeja sattuu aina, kun hoidettavien asioiden joukko on laaja. Juuson kokemuksen mukaan toimiviin palveluihin ei niinkään kiinnitetä huomiota ja niitä pidetään joskus jopa itsestäänselvyyksinä. Epäonnistumiset sen sijaan nostavat nopeasti päätään. Vaikka hän näkee Meitan kehittyneen vuosien varrella asiakaskokemuksen saralla, riittää tekemistä edelleen. Siksi Juusosta on tärkeää, että Meitassa keskustellaan aktiivisesti asiakaskokokemuksen rinnalla myös henkilöstökokemuksesta: hyvinvoiva ja motivoinut henkilöstö on avainasemassa asiakaskokemuksen kehittymisessä.
Meitassa on koossa hyvä porukka
Juuso kokee vaikuttavansa työssään moneen asiaan. Hän luo Meitasta kuvaa yhdessä muiden asiakastyötä tekevien kanssa sekä tuottaa omien asiakasorganisaatioidensa yhteyshenkilöille ymmärrystä yhtiön toiminnasta sekä esimerkiksi palvelujen sisällöistä. Asiakkuusvastaavan työn merkityksellisyys syntyy hänen näkökulmastaan monista asioista: työn sesonkiluonteisuudesta sekä siitä, että työssä pääsee tekemään monipuolisia asioita sekä tapaamaan asiakkaita kasvotusten.
Meitassa on monia hyviä puolia, jotka ylläpitävät Juuson viihtymistä yhtiössä. Etenkin työyhteisö, oma tiimi sekä muut meitalaiset kollegat saavat Juusolta kiitosta:
-Meillä on tosi hyviä ja osaavia työntekijöitä, jotka tekevät kaikki todella tärkeää työtä. Joudun omassa roolissani ottamaan heihin yhteyttä jatkuvasti ja olen aina saanut asiallisia sekä ystävällisiä vastauksia kiireistä huolimatta. Arvostan myös Meitalla tehtävää esihenkilötyötä ja erityisesti oma esihenkilöni Marjukka Ervelius on huippu! Toki työntekijän näkökulmasta tärkeitä ovat myös työaikaan liittyvät joustot, joita Meita tarjoaa. Ne auttavat meitä perheellisiä yksityiselämän ja työn yhteensovittamisessa. On ollut myös hienoa huomata se, kuinka Meita on päivittänyt työskentelytapoja koronan jälkeen: emme ole palanneet perinteisen toimistotyön pariin vaan työtä voi tehdä työtehtävät huomioiden joko hybridisti tai jopa kokonaan etänä!
Suosittelen Meitaa työnantajana NPS-arvosanalla ysi! Olen omaan työhöni tyytyväinen ja silloinhan ei voi kuin suositella!
Juuso Ojasalo
Minä olen Työpäiväsi taustavoima
ja näkyvä kumppani!
“Olen asiakkuusvastaavana esillä asiakkaalle todennäköisesti eniten muista asiakastyötä tekevistä meitalaisista. Tapaan asiakkuuksien yhteyshenkilöitä erilaisten virtuaalipalaverien lisäksi myös kentällä, jolloin annan osaltani yhtiöllemme konkreettiset kasvot.”