Olen avannut aiemmassa blogikirjoituksessani sitä, mitä inhouse-yhtiö tarkoittaa. Tässä kirjoituksessa pureudun tarkemmin käytäntöihin, joita Meitaan inhouse-toimijana liittyy.
Meitan tavoitteena ei ole tuottaa voittoa eikä jakaa osinkoja. Tämä on kirjattu jo perustamisvaiheessa yhtiöjärjestykseen, johon voit tutustua verkkosivuiltamme Yhtiöjärjestys ja osakassopimus-otsikon alta. Meitaa sen sijaan ohjaavat julkiset omistajat ja heidän arvonsa — tavoitteena on tehdä yhteiskunnallista hyvää sekä tehostaa verovarojen käyttöä! Meita on omistajillensa yhteistyöorganisaatio, johon on keskitetty osaamista kunta- ja hyvinvointialuetoimijoiden ydin- ja tukitoimintojen järjestämistä sekä toteuttamista varten. Meitan tehtävänä on luoda tehokkaita ja laadukkaita prosesseja, edistää digitalisaatiota sekä sovittaa markkinoilta kilpailutettavia ratkaisuja asiakkaiden tarpeisiin.
Mitä etuja Meitan toimintatavoista syntyy asiakkaille?
Meita on hankintayksikkö ja noudattaa toiminnassaan hankintalakia. Ostamme yksityiseltä sektorilta tavaraa ja palveluita yli 30 miljoonalla eurolla vuodessa. Voit tutustua toimittajiimme verkkosivuiltamme Toimittajayhteistyö-otsikon alta. Kun hankintoja tehdään laajemmalle asiakaskunnalle kerralla, volyymietujen lisäksi syntyy hyötyjä myös yhtenäisten toimintamallien myötä. Pitkäaikaiset kumppanuudet mahdollistavat sen, että Meita pystyy monistamaan hyviä käytäntöjä asiakkaiden välillä. Keskitetyt kilpailutukset säästävät merkittäviä summia rahaa, kun jokaisen organisaation ei tarvitse hoitaa prosessia itsenäisesti! Hankintaprosessin lisäksi säästöjä syntyy hankinnan koko elinkaaren aikana kun sopimuksia voidaan valvoa ja hallinnoida keskitetysti. Jos Meitan kaltaisia inhouse-toimijoita ei olisi, tulisi pienimmillä julkisen sektorin organisaatiolla olla vahva hankinta- ja tukitoimintojen substanssiosaaminen. Se ei nykyisessä kustannuspaineiden ja osaajien saatavuushaasteiden täyttämässä tilanteessa ole mahdollista. Yksityisesti omistetut ja voittoa tavoittelevat yhtiöt voisivat hyötyä erillisistä sopimuksista kunkin yksittäisen toimijan kanssa, mutta se myös tarkoittaisi merkittävästi suurempia kokonaiskustannuksia julkiselle sektorille!
Meitan palvelut ulottuvat kaikkialle, missä niitä tarvitaan
Meita on paikallinen toimija, jolla on käytössä suuren yrityksen resurssit ja hyödyt sekä omien asiantuntijoiden että kilpailutettujen kumppaneidemme kautta. Käsittelemme Meitassa joka kuukausi yli 35 000 palvelupyyntöä, 33 000 palkkalaskelmaa, 3700 uutta työsopimusta, 85 000 myyntilaskua ja 45 000 ostolaskua! Näistä volyymieduista ja paikallisista lähipalveluista hyötyvät samanarvoisesti niin suuret ja pienet asiakkaat kuin asiakkaat keskuksissa sekä taajama-alueilla. Meita ei valikoi rusinoita pullasta kannattavuuden mukaan vaan tuottaa palveluita kaikkialle, missä niitä tarvitaan.
Meita on asiakkailleen pitkäaikainen ja avoin kumppani. Emme lue ensimmäiseksi muutos- tai ongelmatilanteissa, mitä Meitan ja asiakkaan välisiin sopimuksiin on kirjattu vaan mietimme yhdessä parhaat ja kustannustehokkaimmat ratkaisut. Meitan intresseissä ei ole hyötyä muutostilanteista taloudellisesti vaan voimme esittää asiakkaillemme myös ratkaisuja, jotka vähentävät ostoja yhtiöltämme. Olemme myös aina valmiina avaamaan asiakkaillemme palveluiden kustannusrakennetta ja toimimaan mahdollisimman läpinäkyvästi.
Entä jos inhouse-toimijoita ei olisikaan?
Inhouse-toimijoita kritisoidaan ajoittain, mutta on hyvä pohtia, miltä Suomi näyttäisi ilman Meitaa ja muita inhouse-toimijoita? Suurin osa henkilöstöstämme siirtyisi takaisin kunta- ja hyvinvointialueorganisaatioihin, jotka tekisivät kilpailutuksia itsenäisesti moninkertaisilla työ- sekä kustannusmäärillä nykytilanteeseen nähden. Hyvien ja tehokkaiden käytäntöjen leviäminen vaikeutuisi, veroeuroja sekä työpaikkoja menetettäisi ulkomaille sekä kriittisten palveluiden huoltovarmuus heikkenisi. Ratkaistavaksi jäisi myös kysymys siitä, miten tasalaatuiset ja kustannustehokkaat palvelut varmistettaisi myös silloin, kun luvassa ei olisi yritysten kaipaamaa voittoa?
Kumppanuusterveisin,
Salli Kortelainen
Toimitusjohtaja
P.S. Meita on jäsen Kustos ry:ssä, joka on inhouse-toimijoiden yhteistyöverkosto. Kustos osallistuu sidosyksiköitä koskevaan keskusteluun sekä tuo esille näihin liittyviä konkreettisia hyötyjä. Kurkkaa Kustoksen verkkosivut ja laita seurantaasi sen somekanavat Kustos Ry Linkedinissä sekä Kustos Ry Twitterissä!