Jouduin päivittämään käsityksiäni julkisella puolella työskentelystä, kun aloitin työt Meitalla!
Laura Lindholm
Laura Lindholm on työskennellyt Meitalla kahden vuoden ajan projektipäällikkönä. Projektitiimiin kuuluu hänen lisäkseen yhdeksän
muuta projektipäällikköä sekä heidän esihenkilönsä, palvelupäällikkö Eija Martikainen.
Lauran mukaan jokaisella tiimiläisellä on omat selkeät vahvuutensa sekä tyylinsä tehdä työtä. Vaikka tiimi on kattaus erilaisia ihmisiä, kollegoilla on hyvä keskinäinen yhteys: kaikki ovat aina valmiita auttamaan toisiaan ja sparrailemaan. Laura toteaa tämän olevan työssään todella tärkeää. Yhteistyö on tiivistä, vaikka projektipäällikön tehtävät ovat varsin itsenäisiä: jokaisella on omat nimetyt vastuuprojektinsa, joissa työskennellään Meitan muiden asiantuntijoiden, asiakkaiden ja sidosryhmien kanssa. Lisäksi tiimi on monipaikkakuntainen eli työtä tehdään ympäri Suomea.
Sattuman kautta meitalaiseksi
Ennen Meitaa Laura työskenteli useita vuosia kotimaisessa ohjelmistotalossa. Hän toimi monissa tehtävissä, kuten projektipäällikkönä ja viimeisimpänä asiakkuudenhoito-tiimissä. Laura ei etsinyt aktiivisesti uutta työtä, mutta oli kiinnittänyt huomiota Meitan somessa julkaistuihin työpaikkailmoituksiin. Teknis- ja taloushallintopainotteiset roolit olivat kuitenkin aina menneet ohi oman osaamisen — kunnes hän huomasi ilmoituksen projektipäällikön tehtävästä. Se kolahti heti:
-Päätin hakea tehtävää, vaikka en ollut varsinaisesti hakemassa mitään uutta. Minulla ei ollut mitään ”pakkoa” vaihtaa työpaikkaa, sillä edellisessä työpaikassani niin työyhteisö kuin esihenkilö olivat huippuja. Sain työssäni sopivasti vastuuta, Laura muistelee.
Laura tunsi entuudestaan muutaman meitalaisen ja tutustui yhtiön verkkosivuihin ennen sovittua työhaastattelua. Tapaaminen Eijan ja Meitan silloisen muutosjohtajan, Kari Alvilan, kanssa teki Lauraan ison vaikutuksen. Hänelle tuli vahva tunne ja halu päästä osaksi uutta työyhteisöä. Intoa lisäsi mahdollisuus nähdä jotain erilaista, sillä Laura oli työskennellyt aiemmin lähinnä yksityisellä sektorilla.
Omat ennakkoluulot julkisella sektorilla työskentelystä karisivat nopeasti
Laura kuvaa itseään henkilöksi, joka syttyy helposti uusista asioista ja tarttuu eteen tuleviin mahdollisuuksiin. Hän on aina rakentanut
urapolkuaan aktiivisesti ja haki esimerkiksi entisellä työnantajallaan oma-aloitteisesti siirtoja eri rooleihin. Meitalla Lauraa kutkutti ajatus päästä työn kautta osalliseksi sellaisten asioiden hoitamiseen, jotka häntä kansalaisenakin kiinnostivat. Ensimmäinen positiivinen yllätys syntyi uudelle työntekijälle oman tiimin toimintatavasta: kollegat olivat varsin toimeen tarttuvia ja asioita aktiivisesti kehittäviä!
Laura on huomannut, että Meitassa suhtaudutaan kehittämiseen varsin myönteisesti. Hän näkee Meitan jatkuvasti kehittyvänä ja yllättävän ketteränä organisaationa:
-Moni varmasti aprikoi, onko toimintamme todella byrokraattista ja eteneekö mikään. Yllätyin Meitan ”projarityössä” siitä, kuinka vähän julkisten toimijoiden reunaehdot lopulta vaikuttavat arjen tekemiseen. Erilaisia sopimuksia, raportteja ja kilpailutuksia toki
tehdään, mutta niitä tuotetaan yksityiselläkin puolella. Täällä ei tarvitse osata kaikkia lain kiemuroita, vaan siihen saa tukea. Esimerkiksi hankintapäällikkö tai muut asiaan vihkiytyneet asiantuntijat auttavat, Laura plussaa hyviä puolia.
Projektipäällikkö toimii “vetojuhtana”
Projektipäällikön roolia leimaa monipuolisuus. Työhön sisältyy paljon etukäteissuunnittelua, kuten henkilöresursointia, budjetointia sekä projektien ositusta yhdessä asiantuntijoiden kanssa. Näiden ohella projektipäällikön tehtävinä on varmistaa, että projektityöryhmän kalenterit ovat ajantasaiset, projektiviestintä kulkee jouhevasti eri suuntiin sekä kokonaisuus rullaa eteenpäin. Se
tarkoittaa työarjessa esimerkiksi asioiden organisointia ja tilannekuvan ylläpitämistä. Lauran mukaan projektipäällikön tehtäväkenttä
halkoo kaikkia Meitan palvelualueita. Heidän – kuten Meitan asiakkuusvastaavien – tulee tuntea yhtiö palveluineen muita asiantuntijarooleja laajemmin. Oman lisämausteensa tekemiselle tuo se, että projektien sisällöt vaihtelevat laajasti. Ne voivat liittyä niin Meitan kuin sen kumppaneiden ja asiakkaiden tarjoamiin palveluihin, tuotteisiin ja järjestelmiin:
-Tässä työssä täytyy hyväksyä se, ettei voi millään osata kaikesta substanssista kaikkea. Toisinaan täytyy siis osata nauraa itselleen ja omalle tietämättömyydelleen. Toisaalta voin keskittyä puhtaasti projektin johtamiseen, kun syvempi asiantuntemus substanssiin tulee muilta, Laura arvioi.
Toki mikään projekti ei ole yksinomaan pelkän projektipäällikön harteilla, sillä siinä osallisina olevilla Meitan asiantuntijoilla sekä asiakkailla on vastuunsa sovittujen asioiden edistämisestä. Laura näkee yhdessä tekemisen yhtenä projektityön suolana. Hän pitää myös siitä, että voi vaikuttaa oman työkalenterinsa sisältöön – vaikka projektia ohjaavatkin sille asetetut tavoitteet ja aikataulut.
Jokainen projekti on aina erilainen
Meitalla projektit luokitellaan kolmeen eri luokkaan: asiakas‑, kehitys- ja tuoteprojekteihin. Asiakasprojekti käynnistyy asiakkaan tilauksesta. Kehitysprojektit liittyvät usein Meitan sisäiseen kehittämiseen ja tarve niihin voi syntyä esimerkiksi teknisestä päivityksestä tai Meitan halusta kehittää asioita. Laura veturoi parhaillaan tällaista kehitysprojektia, jossa rakennetaan Meitan asiakkaille uutta Asiakaspiste-verkkosivustoa. Tuorein työpöydällä oleva projekti liittyy Etelä-Karjalan hyvinvointialueeseen, jossa tehdään ICT-muutoksia Meitan palveluiden osalta. Laura pitää työssä tapahtuvista muutoksista, jolloin työn mielekkyys syntyy projektien vaihtuvuudesta. Hän suhtautuu uuteen projektiin aina uutena mahdollisuutena. Myös työryhmien muuttuva kokoonpano tuo piristystä sekä pientä haastetta tekemiseen: miten osallistaa porukkaa, jotta heistä saa kulloinkin ”irti” parhaimman mahdollisen?
Jatkuvan oppimisen lisäksi projektipäällikkö tarvitsee taitoja soveltaa. Vaikka Meitalla on käytössä yhteinen projektinhallinta-malli, täytyy eri projekteissa osata luovia: toisiin istuu paremmin strukturoidumpi sapluuna, kun taas toisissa on työskenneltävä agile-tyyppisemmin. Lauran mielestä yksi projektityön hienoimmista piirteistä on mahdollisuus tutustua uusiin ihmisiin:
-Jokaisessa projektissa on mukana uusia kasvoja. Meitä työntekijöitä on Meitassa jo vähän alle 500, joten en ole vielä parin vuoden aikana ehtinyt työskennellä kaikkien kanssa, Laura nauraa.
Työkaverit lisäävät positiivisen ilmapiirin ohella Lauran työssä viihtymistä. Hän arvostaa myös Meitan uusia moderneja toimistotiloja Saimaan rannalla sekä AVAINTES-työehtosopimuksen mahdollisuutta pidempiin lomaoikeuksiin.
Asiakaskokemus on läsnä työarjessa
Lauralle on tärkeää tehdä työnsä mahdollisimman hyvin. Hän haluaa olla muiden meitalaisten mukana tuottamassa asiakkaille palvelua, johon voi parhaimmillaan tuoda omalla työllään jotain lisäarvoa. Laura näkee projekteissa tehdyn työn vaikuttavan esimerkiksi siihen, miten asiakkaan arki jatkuu projektin päätyttyä.
-Erityisen hienoa näissä inhouse-toimintaympäristön projekteissa on se, että asiakkaamme ovat samalla yhtiömme omistajia. Siksi asiakkaidemme kanssa tehty yhteistyö syntyy vahvan kumppanuussuhteen kautta. Meita ja asiakas työskentelevät ikään kuin ”työparina” saman tavoitteen eteen, Laura iloitsee.
Suosittelen Meitaa työnantajana — työntekijäkokemukseni menee NPS-asteikolla mitattuna kiitettävän puolelle!
Laura Lindholm
Minä olen Työpäiväsi taustavoima
ja projektien proaktiivinen viestijä!
”Yritän omalla toiminnallani varmistaa sen, että
meillä projekteissa asiat etenevät lupausten
mukaisesti. Viestin aktiivisesti asiakkaiden suuntaan -
myös väliaikatietoja. Yhteistyössä tarvitaan jatkuvaa yhteydenpitoa.”