Kun aikoinaan näin ilmoituksen avoimesta käytönsuunnittelijan tehtävästä Meitassa, ensimmäinen ajatukseni oli ”Mitä ihmettä tekee käytönsuunnittelija?”. Edes Google ei osannut tähän kovin selvästi vastata, mutta silti päädyin tehtävään hakemaan ja tässä sitä ollaan puolentoista vuoden kuluttua toimimassa kyseisessä tehtävässä. Nykyään tosin nimike on ICT-asiantuntija, mutta se ei taida kertoa paljon enempää työstä niin ajattelin vähän avata mitä me täällä oikein teemme.
Työskentelemme käyttövaltuushallinnassa viiden hengen tiimissä, joista löytyy sekä pidempään tehtävässä työskennelleitä että vähän tuoreempia tulokkaita. Hoidamme Etelä-Karjalan ja Etelä-Savon asiakkaiden erilaisia käyttöoikeuksiin ja tunnuksiin liittyviä asioita. Asiakkaita on siis useampia ja eri sovelluksia ja käyttöoikeuksia vielä enemmän, joten hallittavaa tietoa on todella paljon ja se lisäksi päivittyy koko ajan. Tässä tiimiläisten määrä on suuri etu: jokainen osaa jonkun osa-alueen paremmin kuin toiset, joten apua löytyy Teamsin päästä, jos vastaan tulee kysymys, johon ei itse heti vastausta. Hyvin paljon työstä onkin tiedonhakua ja selvittelyä joko tietämyskannasta, vanhoista tukipyynnöistä, tiimikavereilta, muilta meitalaisilta ja yhteistyökumppaneilta.
Mitä kaikkea me sitten hoidamme? Tätä mietin itse eniten etukäteen, kun tunnushallintahan kuulostaa tosi simppeliltä hommalta – mitä muuta se voi sisältää kuin tunnusten luomista ja mahdollisesti salasanojen uusimista? Todellisuudessa tehtäviä on hyvin paljon. Meihin ollaan yhteydessä mm. kun jokin sovellus ei toimi kuten toivotaan, kun sähköposti ei toimi tai siihen tulee vaihtaa nimi, kun tunnus ei ole muodostunut automaattisesti, kun jokin oikeus ei ole tullut voimaan tai halutaan varmistaa mitä oikeuksia tuleva työntekijä tarvitsee. Erityisesti O365-pilvipalveluiden käyttöönotto on muuttanut työtä merkittävästi, kun esimerkiksi sinänsä yksinkertainen nimenmuutos tulee päivittää juuri oikeisiin kenttiin (ja niitä on monta!) tai seurauksena on synkronointiongelmia. Paljon on automatisoituja oikeuksia, mutta vähintään yhtä paljon sellaisia, joissa oikeudet lisätään käsin, mikä vaatii tarkkuutta ja ammattitaitoa.
Tavanomainen päivä – onko sellaista edes? – alkaa Akselin tilanteen tarkistamisella. Akseli on järjestelmä, jonka kautta oikeuksia haetaan. Asiakassopimuksissa on tietyissä oikeuksissa määritetty, että ne hoidetaan viimeistään sen päivän aikana, jolloin oikeus on pyydetty alkavaksi. Joinakin päivinä pyyntöjä on kohtuullisen vähän, ruuhka-aikoina kuten esimerkiksi vuodenvaihteessa ja kesän alussa taas odottamassa saattaa olla jo aamulla satoja pyyntöjä ja lisää tulee pitkin päivää. Pyyntöjen käsittelyn sivussa vastailemme service deskin kautta asiakkailta tulleisiin käyttöoikeuksiin liittyviin ongelmiin. Kun päivän pyynnöt on saatu käsiteltyä, on aika käydä käsiksi meille tulleisiin tukipyyntöihin. Meille tulee tukipyyntöjä hyvin laidasta laitaan, hyvinkin nopeasti ratkeavista niihin, joita selvitellään monen eri tahon kanssa. Ikinä ei tule sellaista oloa, että tietäisi jo kaiken – ja jos tulee, niin seuraavassa hetkessä tilanne on jo muuttunut.
Työssä parasta on monipuolisuus ja se, että samanlaista päivää ei tule vastaan. Välillä päivä menee suurimmaksi osaksi rutiinihommissa ja välillä alun perin yksinkertaisen kuuloisen tukipyynnön selvittelyyn saattaa upota vaikka koko päivä. Selvittely on parhaimmillaan aikamoista salapoliisityötä, jossa kysellään lisätietoja sekä asiakkaalta että muilta Meitan asiantuntijoilta ja yhteistyökumppaneilta. Näiden selvittelyjen ansiosta myös muut meitalaiset ovat tulleet hyvin tutuiksi – viimeksi kun laskin niin olin käynyt Teams-keskusteluja yli 50 eri henkilön kanssa. Mutta se tunne, kun saat vihdoinkin ongelman ratkaistua ja mahdollisesti pitkäänkin vaivannut asia saadaan korjattua! Kiitokset tuntuvat aina yhtä hyvältä, kun tuntee helpottaneensa asiakkaan työpäivää. Työpäiviä siivittää myös tiimikeskustelut, joissa sekä selvitellään työhön liittyviä kysymyksiä että heitetään huumoria milloin mistäkin.
Kenelle sitten suosittelisin tätä tehtävää? Tarkalle tiimipelaajalle, joka nauttii uuden oppimisesta ja asioiden selvittelystä. IT-taustan omistavalle, joka haluaa syventää osaamistaan ja ymmärtää, mihin kaikkeen pienikin muutos vaikuttaa. Itseohjautuvalle ja itsenäiselle asiantuntijalle, joka osaa itse suunnitella työpäiväänsä ja priorisoida töitään. Ehkä juuri sinun kaltaisellesi henkilölle?
Kirjoittaja työskentelee ICT-asiantuntijana Meitan käyttövaltuushallinnassa